Prawidłowy pas napędowy

Montowanie wszelkiego typu pasów napędowych ma służyć przeniesieniu mocy w napędach zarówno zwykłych, jak i stycznych. Te zwykłe napędy potrzebują pasów jednostronnych (okładzina cierna jest zazwyczaj z jednej strony). W napędach stycznych używane są pasy na których taka okładzina jest z obu stron.

Pas ma najczęściej formę płaską

pasy napędoweTaki kształt pasa pozwala mu pracować zarówno w jednym kierunku, jak i w dwóch. Nie musi być także zakryty (zabudowany) jeśli pracuje w jednym kierunku. Jeśli maszyna ma możliwość pracy w obu kierunkach, pas napędowy będzie już zabudowany. Niemniej, każdy pas może pracować w dwóch kierunkach i to z taką samą wydajnością. Większość pasów jest bardzo elastyczna. Zachowuje jednak odporność na rozciąganie. Wszelkiego typu pasy napędowe muszą posiadać taką cechę, ponieważ gdyby pod wpływem maszyny zbyt się rozciągały, na niewiele by się zdały. Potrzeba wymiany takich pasów byłaby ogromna i zbyt częsta. Mogłoby się to zupełnie nie opłacać w produkcji. Mała podatność na rozciąganie, a jednocześnie możliwość przenoszenia dużych mocy czynią z tego przedmiotu element niezbędny wszędzie tam, gdzie istnieje taka potrzeba. Pasy napędowe są także odporne na wszelkie uszkodzenia mechaniczne, czy wahania temperatury. Mogą przy tym pracować niezmiernie cicho, nawet przy dużych obrotach. Także oleje, smary, czy woda nie mają na nie zbyt dużego wpływu. Pasy posiadają różną długość.

W zależności od tego czego potrzebuje potencjalny klient, pasy mogą być dostarczane na rynek w różnych długościach, oraz szerokościach. Posiadają także dużą odporność na tarcie, a ich łączenia są bardzo stabilne i wytrzymałe. Nie jest łatwo zerwać taki pas. Pasy mają najczęściej budowę warstwową. Daje to większą wytrzymałość pasa na niesprzyjające warunki.