Technika suszenia warzyw

Nasz dieta powinna być bogata w warzywa, które są głównym źródłem witamin. W sezonie najlepiej sięgać po świeże produkty, a poza nim można je zastąpić mrożonymi lub suszonymi. Takie produkty można kupić w sklepie lub samodzielnie przygotować w domu.

Czy suszone produkty tracą wartości odżywcze?

warzywa suszoneKażda zupa wymaga użycia warzyw, gdyż nadają one odpowiedni smak potrawie. Oczywiście długie gotowanie im nie sprzyja, ponieważ tracą swoje wartości odżywcze, z których spora część zostaje w wywarze, ale witamina C ulatnia się bezpowrotnie. Warzywa suszone mogą świetnie zastępować świeże, albo mogą stanowić jedynie dodatek. Możemy je kupić niemalże w każdym sklepie spożywczym w formie niewielkich torebek lub nabyć na wagę. Sprzedawane są najczęściej w formie popularnej włoszczyzny, czyli suszona marchew, seler, pietruszka i por. Są to najpopularniejsze warzywa, które można dodać niemalże do każdej zupy. Jeżeli nie chcemy ich kupować, to można je samodzielnie wykonać w domu i mieć je w zapasie. Wystarczy w sezonie kupić spory zapas kilku rodzajów warzyw, dokładnie je umyć i pokroić w cienkie paski lub plasterki. Następnie poukładać je na tackach suszarki do warzyw lub w piekarniku. Najczęściej po kilku godzinach suszenia, warzywa są gotowe i można je spakować do słoików. W takiej formie można je przechowywać przez wiele miesięcy. Niektóre suszone warzywa można dodatkowo zanurzyć w oleju. Przeważnie robi się to z suszonymi pomidorami, które doprawia się dodatkowo ziołami. Takie produkty mają szerokie zastosowanie.

Każda gospodyni domowa ma jakiś zapas warzyw w formie świeżej lub suszonej, gdyż zawsze mogą się przydać. Suszone warzywa niektórzy namaczają w wodzie i przygotowują z nich surówki, ponieważ nie różnią się niczym w smaku od świeżych.